Saturday, May 14, 2011

(NOVEL):Aku SIASAH & Dia TARBIYYAH Part 1.

Hidup sebagai seorang pelajar lagi membimbangkan. Tatkala aku melihat pasangan berkapel, sedih dibuatnya. Mak ayah diorang tak ajar batas2 Islam ke?? Hati seorang pelajar Haq berbisik dengan dirinya.

"Haq, kenapa kau tak berkapel?" tanya seorang sahabatnya yang sangat feymes di UIA, Kai. Kai seorang mantan presiden Foundation Students Committee Council atau majlis perwakilan pelajar di Pusat Asasi di PJ dulu. Seorang yang digilai ramai kerana perwatakan yang hensem, petah berbicara dan pandai dalam mencari "AWEX". Tetapi akademik, sedikit low.

"Taknak aku. Dah 2 kali aku frust menonggeng. Hehehe. Nanti jumpa la kat sini." Haq menjawab soalan Kai tadi. "Bukan aku taknak berkapel, tapi aku takut something will make me and my family dissapointed." ujar Haq dalam hatinya.

Tiap kali Haq melihat "PEREMPUAN" dia sangat takut dan tiap kali dia lihat "MUSLIMAT" hatinya menjadi tenang.


"Ya Allah, aku memohon jodoh yang terbaik untuk ku. Aku mengaku diriku bukan sealim dan soleh yang dianggap orang lain. Diriku penuh dengan dosa dan maksiat yang aku buat." doa Haq dalam setiap kali solat hajat dan Istikharah.

"Haq, aku nak rekemen kan kat kau seorang perempuan, dia baik, cantik dan pandai. Kalau kau dapat, confirm jeles laki lain. Hahahahaha." Kai memang terkenal di kalangan pelajar laki dan perempuan.

"Never trust women. Hahaha" kata Haq.


Keesokan harinya, ketika lunch di cafe Human Science, Kai datang dengan kekasihnya, Siti dan kawan perempuan yang diceritakan nya semalam. Haq tak tahu menahu apa yang Kai lakukan.

"Haq, ni kawan yang aku ceritakan semalam, Linda."

Haq tersenyum lantas menarik tangan Kai dan pergi ke tempat yang agak jauh supaya perbualannya tidak didengari oleh Linda dan Siti.

"Apa yang kau buat ni?" Haq bersuara agak geram.

"Rilek lah, time nilah kita nak cari pasangan kau tahu?" Kai menjawab.

"Kau tahukan aku taknak lagi benda ni." Haq menolak tawaran Kai.

"Maaf, memang aku nak pasangan tapi bukan begini. I'll meet with her such in coincidence way. O.k?" Haq meluahkan apa yang diingini oleh nya.

Haq selalu berharap dapat wanita yang solehah dan penambat hati nya.



Jam menunjukkan pukul 8.30am. Haq berada dalam situasi mencemaskan. Dia telah terlewat untuk menghadiri kuliah pada pagi ini. Dia tidak pernah lewat sebegini. Cemas dan kelam kabut dibuatnya.

"Mati aku kali ni." hatinya berbisik ketakutan.

Lambakan buku ditangannya menyebabkan sukar untuknya berlari ditambah pula dengan penyakitnya.

Ketika sampai di Azman Hashim Complex, dia terlanggar seorang wanita.

"Allahuakbar." jerit wanita tersebut.

"Aduh, minta maaf. Minta maaf. Nak cepat ni." ujar Haq.

"Mata letak kat lutut ke?" kawan wanita tersebut meninggikan suara.

Buku Haq dan wanita tersebut berselerakan diatas lantai. Dengan cepat Haq mengambil bukunya dan membantu wanita itu mengambil bukunya, ditambah lagi dengan perencah leteran kawan wanita tersebut.

"Ni buku sis, saya minta maaf sekali lagi. Saya pergi dulu." Haq mengeluarkan kata-kata terakhir kepada wanita itu.

"Tak mengapa."balas wanita itu.

Bergegas Haq ke dewan kuliah, "Fuh, lega rasanya. Nasib baik tak start lagi kuiz." ujarnya. Ketika dia membelek buku-bukunya, dia tersedar bahawa buku notanya juga diarinya tertinggal atau mungkin terjatuh. Sejenak dia berfikir...


To be continued.

Author: HAIQAL SYAHID.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...