Friday, July 3, 2009

apa tujuan aku hidup?

assalamualaikum..
alhamdulillah atas kurniaan Allah kepada kita iaitu nikmat Islam, Iman dan nikmat udara, makanan dan sebagainya.
tidak lupa selawat salm keatas junjungan besar kekasih Allah, Muhammad bin Abdullah..

tujuan manusia hidup hanya 1 iaitu saat kembali bertemu dengan Tuhan yang mencipta alam juga diri ini, Tuhan Yang Maha Esa, Maha Berkuasa keatas makhluk, Maha Penerima Taubat hamba-Nya.. itulah matlamat hidup seorang muslim.. yang beriman kepada rukun Islam dan rukun Iman..
disaat kita hidup dimuka bumi ini, perbanyakkan mengingati Allah. tatkala lidah kelu, kaku dan mulut tertutup dari menyebut nama Allah, tiada guna kita bertaubat sedangkan masa yang telah di beri sangat lama untuk kembali mengingatinya..
tatkala diri dimasukkan ke dalam kubur, muka dibuka dan diciumkan kearah dinding tembok kubur kita, disitu hanya kita seorang sahaja yang tinggal.
di saat itu tiada kekasih, di saat itu tiada jawatan, di saat itu tiada harta..
hanya diri sendiri ditemani ular, cacing dan kala jengking..
disaat itu beruntunglah orang yang mengingati Allah dan Allah mengingati nya.
merindui Allah dan Allah merinduinya.. mencintai Allah dan Allah mencintainya. dan cinta Allah kepada hambaNya mengatasi sesuatu.
melebihi cinta kita kepada ibubapa kita, melebihi cinta kita kepada kekasih kita..
sahabat2ku,
Allah masih terus bersabar. yang ditunggu ialah hamba pendosa,hamba yang hina. yang hidup berasal dari sebutir sel yang jijik dan berakhir menjadi bangkai sebagai makanan2 haiwan didalam tanah. menanti hambanya memohon taubat. Dia lah yang Maha Baik, yang Maha Mulia, setelah kita diberi kehidupan, diberi jasad, lantas Allah meminjamkan pula kepada kita dunia ini.
meminjamkan matahari,meminjamkan bulan, meminjamkan lautan, meminjamkan daratan berserta isinya, meminjamkan haiwan dan tumbuhan, yang kesemuanya adalah milik Allah. kita tidak menyewanya, tidak pula membelinya, tidak pula berdoa untuk meminjamnya, Allah memberinya sebelum kita meminta.
Sahabat2ku..
sedemikian luasnya rahmat Ilahi dan kasih sayangnya melebihi kasih sayang ibu kita kepada kita, melebihi kasih sayang kekasih kita kepada kita..
Sahabat2ku..
Jangan tahan lidah mu menyebut nama Allah!
Jangan berat menyebut nama Allah!
Dosa apa yang membuat lidah kita berat menyebut nama Allah?!
"Ya Allah, kami berlindung daripada-Mu dari pedihnya siksa kubur, kami berlindung dari pedihnya siksa neraka, pastikan kami selamat dari azab-Mu, Ya Allah, Rabbul 'Alamin..."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...