Wednesday, July 29, 2009

Internal Security Act

Assalamualaikum.
Salam kesyukuran dan salam cinta kepada yang Maha Agong dan kekasihnya, Muhammad Bin Abdullah.. juga selawat salam untuk junjungan besar kita..

Alhamdulillah dapat juga ana menulis sesuatu kali ini, juga yang hangat dibicarakan oleh setiap orang..
kali ini ana ingin melontarkan pandangan mengenai Akta Keselamatan Dalam Negara ataupun ISA yang juga dikenali akta "Ikut Suka Aku". akta ini merupakan akta yang zalim dimana setiap orang awam yang di anggap boleh menjejaskan keselamatan negara akan ditahan dibawah akta ini.. apakah perasaan kalian bilamana anggota polis yang lengkap dengan senjata menyerbu rumah anda, menggeledah, menggari tangan anda dan mengheret anda dihadapan keluarga anda tanpa anda tahu apakah punca dan kenapa anda ditahan.. bila sampai masa tersebut, fikiran anda berputar mencari apakah sebab anda ditahan.. hanya dengan ungkapan, "kamu disyaki mengancam keselamatan negara", itulah sebab nya anda ditahan dan dibawa ke Kem Tahanan Kemunting..

akta ini hanya menjaga keselamatan pemerintah yang mana dianggap "menyelamatkan keselamatan pemerintah" bukan "menyelamatkan keselamatan negara". ini kerana pemerintah yang merasa terancam kedudukan nya boleh menahan sesuka hati tanpa memikirkan keburukan kepada orang lain.. pemimpin dan polis tidak dapat di pisahkan, betul tak?? ana analogikan seperti tuan dan anjing, begitulah samanya hubungan antara mereka.. polis akan bertindak atas arahan pemimpin. apabila disoal kepada polis manakah bukti dan senjata yang menunjukkan seseorang terlibat dalam mengancam keselamatan dalam negara, mereka menjawab "lidah lebih bahaya dari senjata".. itu je ke?? polis pun belajar ilmu agama dengan Imam Ghazali.. Imam Ghazali pernah berkata kepada muridnya "lidah merupakan senjata yang boleh menimbulkan perbalahan antara manusia" (lebih kurang macam tu lah ertinya).. bagus juga polis ni, tapi mereka kurang dalam mendalami ilmu al-Quran, Fiqh dan Sunnah yang boleh menyelamatkan manusia sejagat.. manakah perundangan Islam yang menunjukkan Malaysia sebuah negara Islam sedangkan undang2 dan akta2 yang digunakan berdasarkan undang2 orang kafir..

fikirkan lah sahabat2 ku.. banyak lagi peristiwa2 yang menyedihkan dan dialami oleh tahanan ISA dan keluarga mereka hingga pembelajaran anak2 terabai, ada yang berpindah kerana tekanan yang diberikan oleh masyarakat dan ada yang meminta cerai kerana tidak tahan dicemuh oleh masyarakat..
alhamdulillah, kerana kita bersyukur dapat hidup selesa lagi setakat ini. dan bagaimana jika esok, lusa anda ditangkap kerana mengancam keselamatan negara.. renungkan lah dan bantulah tahanan tersebut yang terseksa dengan seksaan yang dikenakan..
ini adalah site untuk anda baca mengenai ISA:


sama2 lah kita berusaha membebaskan tahanan ISA dan memansuhkan akta tersebut..
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh"
Surah Saf 61:4

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...