Sunday, October 11, 2009

Jihad Qital Atau Jihad Nafsu? Mana Lebih Diutamakan?

Assalamualaikum.
Alhamdulillah dengan izin Allah dapat lagi kita semua hidup dan menikmati semua nikmat kurniaan-Nya dan dapat lagi kita merasa keamanan dan kesejahteraan hidup dalam agama Allah ini. Selawat salam keatas Rasul-Nya Nabi Muhammad S.A.W kerana menjadi utusan Allah dalam menyampaikan wahyu Allah kepada sekalian alam.

Alhamdulillah dan Astaghfirullah. Semoga apa yang ana sampaikan ini dapat menjadi pengajaran dan suntikan semangat kepada kawan2 ana dan saudara seakidah yang sedang berusaha memperjuangkan agama Allah.

"Islam itu asing,dan ia akan kembali asing. Dan beruntunglah orang2 yang asing."
Hadis ini menjadi sebati dengan ana. Hadis yang disampaikan Rasulullah kepada Para Sahabat ini memberi impak yang sangat besar kepada pendokong agama Allah bukan penyokong agama Allah.

Adakah kita sekarang ini berada dalam keadaan asing? Jawapan berada di hadapan mata anda semua. Kita mesti menunaikan amanat yang diberi oleh Allah kepada kita sebagai Khalifah dimuka bumi dan Pejuang agama Islam. Bagaimanakah caranya? Adakah melalui peperangan? Adakah melalui undi? Semuanya mengikut waqi'@ situasi sekarang. Ana ada terfikir bahawa tak mustahil satu masa nanti Malaysia turut berperang kerana DEMOKRASI. Ingat, persediaan awal perlu dilakukan. Tapi kita hanya menumpu kepada pembentukan rohani. Itu perlu. Tarbiyyah perlu ada pada setiap pendokong Islam. Tarbiyyah Askariah penting kepada pejuang Islam di Malaysia (baca post tarbiyah ana sebelum ni). Jika tarbiyyah dah ada dalam diri kita semua, adakah semangat jihad telah tersemai dalam diri kita? Jihad tidak akan menjadi jika tarbiyyah tidak mencukupi dan semangat tidak ada.

Di Malaysia kita dapat tengok bahawa masing2 berusaha melawan nafsu. Di negara bergolak, mereka sibuk melawan musuh2 mereka yang jelas kelihatan di depan mata mereka. Berbalik kepada topik yang ana ingin sampaikan (tadi tu baru muqaddimah, panjangkan?) jihad nafsu dan jihad qital, mana lebih diutamakan. Ana sangat suka berbincang dengan sahabat2 dan saudara mara ana berkenaan isu politik dan jihad. Topik ini telah ana bincang bersama sahabat ana. Dalam perbincangan tersebut kami berpendapat bahawa jihad qital lebih diutamakan berbanding jihad nafsu. Apakah jihad qital? Jihad qital adalah jihad dalam peperangan menentang musuh. Kenapa jihad qital lebih diutamakan? Sedangkan jihad terhadap diri sendiri atau jihad nafsu lebih penting.

Imam As-Syahid Hassan Al-Banna telah menggariskan jihad yang paling rendah martabatnya ialah jihad kepada diri sendiri dengan mengingkari dengan hati (menolak nafsu) dan yang paling tinggi ialah berperang di jalan Allah.

Ibnu Qayyum menggariskan 3 peringkat jihad:
1.Jihad melawan nafsu.
2.Jihad dengan amal yang diketahui.
3.Jihad menahan bebanan amal.

Kami berpendapat dengan pendapat sedemikian kerana jihad nafsu adalah untuk mempertahankan diri sendiri manakala jihad qital adalah untuk mempertahankan agama Islam seluruhnya dan menyelamatkan sekalian umat. Ini bermakna jika seseorang itu diajak untuk berperang tetapi dia perlu menahan dirinya daripada melakukan maksiat, sewajarnya dia kena pergi berperang. Kepentingan Islam dan saudara seakidah itu lebih penting daripada diri sendiri.

Kedua, dalam melakukan jihad qital, seseorang itu dapat menahan dirinya dan melatih dirinya daripada melakukan maksiat. Dua pendapat kami ini mungkin ada kesilapan dalam berijtihad mengeluarkan pendapat. Tetapi itulah yang kami fikir, imbas sejarah Rsulullah.

Segala pendapat boleh dikemukakan.
Dan ingat, peperangan seperti zaman Rasulullah,Sahabat dan Tabi'in akan berlaku di negara kita, Malaysia. Jangan ingat DEMOKRASI menjamin keamanan. Fikirkanlah..
Wallahualam...

1 comment:

  1. slm, ia bergantung kpd waqi' gk kot sbnrnya. sbb prnah shbt tnye apa amalan y plg afdhal, rasulullah pnah jwb jihad lwn nafsu. pnah jgak rasulullah jwb kt shbt lain. jihad mntang raja y zalim. jd klu tgk zmn skrg. jihad mntang raja zalim lbih diutamakan dsmping x mninggalkan jhad lwn nfsu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...