Tuesday, October 6, 2009

Pejuang Islam

"Allah matlamat hidup, Rasul contoh teladan dan ikutan, Al-Quran sebagai perlembagaan, jihad adalahcara hidup dan mati di jalan Allah cita2 yang paling tinggi." Ini merupakan prinsip dan falsafah bagi seorang pejuang agama Allah. Prinsip ini menjadi pendorong kepada mereka dalam menegakkan apa yang telah di tegakkan Rasulullah. Kehidupan mereka akan bergantung kepada prinsip ini samada muamalat, ibadat dan semua aspek hidup mereka. Prinsip ini jelas menunjukkan betapa setiap pejuang Islam ingin mendapatkan keredaan Allah.

Disini ana ingin menekankan bahawa seorang pejuang Islam perlu melatih dan menjalani tarbiyyah sebagai jalan untuk menjadi Jundullah yang kuat dan bertaqwa. Sebagai contoh, ahli gerakan HAMAS mendapat latihan pentarbiyyahan dari pemimpin mereka samada Tarbiyyah Ruhiyyah dan Tarbiyyah Askariyyah. Disini ana ingin menhighlightkan beberapa jenis tarbiyyah.

1. TARBIYYAH RUHIYYAH.
-menjana program berbentuk kerohanian sperti Qiyamulail.
2. TARBIYYAH JASADIYAH.
-mengadakan sukan bersama dengan menjaga akhlak
3. TARBIYYAH ‘AQLIYYAH/ FIKRIYYAH.
-melatih kemahiran berfikir untuk menyelesaikan masalah, critical thinking.
-melatih berfikir out of the box, perkara yang tidak mungkin logic, boleh jadi logic.
4. TARBIYYAH JIHADIYYAH.
-memahamkan ahli kepada kesungguhan dalam beramal, berdakwah dan menjadi rujukan masyarakat.
5. TARBIYYAH IMANIYYAH.
-mendidik ahli agar memiliki Iman yang jitu dengan menjauhi segala perkara yang melibatkan bidaah, khurafat, tahyul, syirik dan penentangan terhadap hukum Allah juga memelihara rukun Iman dan memperkukuhkan kefahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.
6. TARBIYYAH AKHLAKIYYAH.
-memelihara akhlak terhadap Allah, Rasul, Al-Quran, As-Sunnah, ibubapa dan mereka yang lebih tua selagi tidak mengarah kepada maksiat.
7. TARBIYYAH ‘ILMIYYAH.
-merekrut ahli dengan segala bentuk bahan ilmu seperti ilmu alat(fiqh, usul fiqh dan lain-lain) juga ilmu dunia.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...