Friday, October 2, 2009

5 Golongan Ulama Masa Kini..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah kali ni ana ingin berkongsi maklumat dengan sahabat semua berkenaan ulam masa kini.

"Ulama pewaris Nabi-Nabi." Ini adalah salah satu hadis yang terkenal dalam kalangan kita. Adakah anda bercita2 untuk menjadi ulama? Ana teringin juga sebenarnya. Ibu ana selalu menyuruh ana memasang niat menjadi ulama. Yela, zaman sekarang ni semakin kurang ulama. Ini mungkin kerana Allah ingin menghilangkan ilmu didunia dengan mematikan para ulama. Jadi, zaman akan bertukar kepada jahiliyyah kembali.

O.k, berbalik pada topik kita kali ini, ulama terbahagi kepada 5 golongan di zaman sekarang:

Yang pertama:
Ulama yang pada zahirnya nampak baik, bertaqwa, ikhlas, amalan dan ibadat semata-mata kerana Allah tetapi mengasingkan diri daripada dunia, permasalahan umat Islam dn tidak mengambil tanggungjawab dalam mempertahankan orang2 Islam. Taghut terus berleluasa. Ringkasnya, mereka hanya pentingkan diri sendiri.

Yang kedua:
Ulama yang nampak setia kepada Islam, cemburu kepadanya namun begitu mereka terlalu baik hati, niat mereka terlalu ikhlas. Mereka menilai orang yang mencium tangan mereka, menghadiri majlis ilmu nya. Tulisan2 mereka memihak dan memuja orang2 yang tertentu padahal orang yang dipuji adalah orang yang paling kuat menetang Islam dan sering diperalatkan oleh orang ini. Ringkasnya, ulama ini adalah ulama yang hanya ingin menjadi terkenal dan mencari publisiti.

Yang ketiga:
Mereka sangat cintakan agama, menjalankan amar ma'ruf dan nahi munkar tetapi lupa bidang kemasyarakatan. Mereka berlumba2 menunaikan solat bila mendengar azan tetapi masih menjai penyokong dan pengampu si zalim. Ulama ini sering mengikut telunjuk si zalim. Mengeluarkan fatwa dengan mengikut nafsu.

Yang keempat:
Ulama jahat yang mencari makan dengan menggunakan kedudukannya dan memperniagakan syariat Allah. Mereka menghampiri taghut, bersahabat dengan semua yang jahatdan zalim. Islam tercabaroleh mereka. Mereka merasa malu untuk mengatakan bahawa memperjuangkan Islam adalah sesat. Mereka mengkhianati agama, ummah dan lain2 dengan memberi sokongan kepada si penjenayah.

Yang kelima:
Ulama "Muslihun Harakiyyun". Mereka memahami bahawa Islam merupakan satu cara hidup yang membawa kesejahteraan kepada manusia. Islam pembebas ummah dari si zalim. Mereka berhempas pulas berusaha untuk mengajak ummah kembali menghayati syariat-Nya disamping mengajak ummah manusia seluruhnya menganut Islam. Mereka sangat kelihatan dalam bidang politik bagi membebaskan negara dari penjajah dan memerintah dunia dengan Islam. Mereka judga sangat kelihatan dalam memperjuangkan agama dengan menggadaikan harta dan nyawa mereka. Mereka bercita2 untuk mati syahid dalam fisabilillah.

Konklusinya, ramai ulama yang berpura2 warak dan taqwa, tetapi hati mereka jauh sekali dari niat sebenar. Sama2 kita bermuhasabah dengan memilih ulama yang betul. Wallahualam...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...