Tuesday, July 5, 2011

anak buah baru....

[1]. Syukur Alhamdulillah kpd my cousin Syed Mohd Syafiq n isterinya Naimah kerana beroleh cahaya mata yang pertama 2 hari lepas. Terdetik hati ingin berkongsi dgn semua mengenai pengalaman sebegini.

[2]. Beberapa soalan ditujukan kpd ku perihal beroleh anak buah yang baru. "Haiqal bile lagi?".. hahaha.. That is a point for me.. Setiap kali masuk kelas mengajar budak2, dari sek rendah ke sek menengah, soalan sebegini mesti diajukan. "Abg Haiqal bile lagi nk kahwin? Kami dah bau2 nasi minyak ni." "Umur ustaz berape? Dah kahwin ke?" Ya Allah, budak umur 7 tahun pun pandai menanyakan soalan sebegini apatah lg bdk U.


[3]. Kadang2 gembira kalau ada yang bertanya, dan kadang2 takut bila ditanya soal ni. Kali ni, berkaitan dengan kahwin. Kawan2 sume dah ramai yang kahwin. Satu perbincangan khusus dengan sahabat terdekat baru2 ni. Mula2 berbincang mengenai organisasi kemudian seleweng kpd soal kahwin. Apa rasional kahwin awal dan lambat? Itu yang kami bincangkan tatkala melihat ramai seangkatan dah menunaikan tuntutan agama yang digalakkan.

[4]. Isu kahwin telah menjadi satu TREND zaman sekarang, even di kampus dan sek. Kahwin bukan benda yang main2. Ia melibatkan soal tanggungjawab dan perasaan. Seorang lelaki bila dah diijab kabulkan, bermakna segala dosa isteri akan ditanggungnya. Berat rasenye. Dosa kita selaku lelaki dah banyak ni kan pula kena tanggung dosa isteri. Baru isteri, lepas ni, anak pula. Ustazah saya pernah menyarankan kepada SAYA, "Haiqal, sebelum kahwin, mengaji kitab MUHIMMAH dahulu. Biar tahu hak suami dan isteri."


[5]. Baru2 ni kuliah maghrib di surau, membincangkan soal peranan ibubapa kpd anak2. Kalau inginkan anak2 yang soleh dan solehah, si lelaki kena lah seorang yang dididik dengan agama. Bermaksud, untuk melahirkan anak2 yang soleh dan solehah, pentarbiyyahan perlu bermula SEBELUM mereka bergelar suami isteri. Itulah yang disarankan oleh Islam.

[6]. Bergelar seorang bapa, lagi berat tanggungan nya. Kalau bapa pakai seluar pendek dari bujang sampai dah dapat anak, anak akan ikut apa yang ayah dia buat. Sebab itu, Rasulullah menyarankan anak2 diajak sembahyang ketika berumur 7 tahun. Suruh je dahulu. Pendidikan kena bermula dari awal. Mengaji, menghormati orang tua, menutup aurat, ini penting dalam proses pentarbiyyah anak2.


[7]. Rumah merupakan tempat PERSEKOLAHAN yang pertama sebelum tadika. Ibu bapa perlu menjadi USTAZ dan USTAZAH dirumah, selain menjadi ENGINEER dan DOKTOR. Luangkan masa dengan baik. Kepada isteri yang berkerjaya, disarankan berhenti kerja, berkhidmat untuk suami dan anak2. MasyaAllah, bahagia keluarga. Barulah dinamakan:

Zaujati Habibati, Usrati Jannati

[8]. Inilah sekadar perkongsian yang dapat disampaikan oleh saya yang masih mendalami ilmu agama. Segala kesalahan, harap dimaklumkan. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...