Sunday, July 3, 2011

Respon Buku "Kuasa Kepimpinan Al-Fateh"


[1]. Alhamdulillah, dah beberapa bulan menghabiskan buku ni, Kuasa Kepimpinan Al-Fateh karangan Ustaz Shari Abdul Rahman yang juga merupakan mahasiswa UIAM.

[2]. Sangat kagum dengan pendedahan yang dilakukan oleh pengarang mengenai sejarah pembukaan Konstantinople dan sejarah hidup Sultan Mehmed Al-Fateh. Isi yang cukup bermanfaat utk sama2 kita aplikasikan dalam diri kita selaku mahasiswa dan pemimpin. Disini diperlihatkan kepada pembaca kuasa yang ada dalam diri Sultan Al-Fateh iaitu:

  1. Kuasa Pemuda
  2. Kuasa Pemikiran Strategik
  3. Kuasa Pemikiran Kreatif dan Inovatif
  4. Kuasa Kerja Berpasukan
  5. Kuasa Contoh
  6. Kuasa Pidato Berpengaruh
  7. Kuasa Iman dan Tawakkal
  8. Kuasa Jihad dan Pengorbanan
  9. Kuasa Diplomasi dan Kebajikan
  10. Kuasa Bahasa
  11. Kuasa Sentuhan Ulama
  12. Kuasa Sistem Pendidikan Komprehensif
[3]. Tidak perlu bagi saya menerangkan satu persatu isi dalam buku ini. Cuma apa yang sangat menarik minat saya kepada Sultan Al-Fateh ialah PEMUDA. Baru berusia 21 tahun, telah menakluk 19 buah negara (kalau salah tolong betulkan). Beliaulah yang merupakan orang yang disebut oleh Nabi Muhammad S.A.W dalam hadis nya:
"Kota Konstantinople akan dibuka oleh sebaik-baik raja dan sebaik-baik tentera"
[4]. Sekadar pesanan kepada bergelar PEMUDA, tunjukkan kuasa anda selaku Leader Of Changes. Pemuda perlu sedar bahawa mereka lah yang pakar dalam sesuatu bidang, gunakan kepakaran anda ditempat yang betul.. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...