Tuesday, July 12, 2011

sedih tak ke BERSIH..




[1]. Perancangan manusia memang terhad dalam ilmu manusia. Rancangan hendak ke BERSIH 2.0 yg telah dirancang 3minggu sebelum tu, hancur berkecai. Bas yang bakal dinaiki dilaporkan kemalangan pada petang 8 Julai 2011. Walaupun begitu, doaku dari rumah mengiringi penegak kebenaran.

[2]. Coretan kali ni sekadar pandangan kepada BERSIH yang baru dilangsungkan baru2 ni. Ada pro dan contra nya. Jika kita melihat tv dan akhbar, berbagai kutukan dilemparkan kpd BERSIH. Selaku org yang berilmu adalah lebih baik mencari sumber yang banyak mengenai BERSIH ini. Abil sumber dari pihak kerajaan dan pembangkang, and then justify with rational.



[3]. Memang saya menyokong tindakan BERSIH yang menganjurkan perhimpunan tersebut. Tapi kenapa? Jawapan yang relevan dan ilmiah membantu kita berfikir secara terbuka.
  1. SPR merupakan orang tengah kepada kerajaan dan pembangkang. Dialah hakim dalam menentukan siapa yang memerintah negara. Hakim terbahagi kepada 3 golongan, 2 dalam neraka, 1 ke syurga. Jadi, pembangkang mahu SPR lebih adil dalam mengurus sistem pilihanraya di Malaysia. Secara ikhlasnya, umat Islam di Malaysia sangat menyayangi saudara2 mereka yang berada dalam kesesatan. Kami dengan sedaya upaya membantu anda untuk mencari kebenaran.
  2. Tindakan media tidak wajar sama sekali dalam memberi ruang kepada pembangkang untuk menyuarakan pandangan. Setiap kali disiarkan, hanya berita baik oleh kerajaan. In the other words, they owned everything.
  3. Malaysia mengamalkan sistem demokrasi, tetapi kenapa apabila rakyat ingin bersuara disekat oleh pihak berkuasa? Demonstrasi merupakan sebahagian daripada demokrasi. Adakah bersalah rakyat menyalurkan maklumat melalui demonstrasi jalanan? Untuk golongan yang benci akan demokrasi, saya tak menyalahkan anda kerana kita mempunyai pendirian masing2, cumanya, PAS memasuki pilihanraya @ demokrasi adalah hanya satu wadah atau method kerana Malaysia merupakan negara demokrasi sebagaimana termaktub dalam perlembagaan. Jadi tidak perlu extrem dalam menetapkan DEMOKRASI ini HARAM dan KUFUR. Kita hanya menggunakan JALAN @ WADAH untuk mencapai matlamat. Bacaan yang ilmiah dari pelbagai sumber sangat perlu untuk kita memahami keadaan sebenar permasalahan kita.
  4. Soal FRU dan POLIS, mereka sebenarnya merupakan BODYGUARD kepada RAKYAT bukan kerajaan. Perisai FRU adalah untuk melindungi rakyat bukan untuk meyerang rakyat. Sepatutnya, mereka menyokong apa yang rakyat mahu lakukan, kerana yang BERKUASA adalah RAKYAT manakala PEMIMPIN hanya MENOLONG RAKYAT dalam mentadbir negara.
  5. Kebangkitan suara mahasiswa sangat bermakna pada kali ini. Mereka berhak bersuara. AUKU merupakan satu halangan buat mahasiswa utk berpolitik. Tapi ada mahasiswa yang berpolitik dibenarkan jika mereka menyokong kerajaan. Adakah wajar perkara demikian? Dengan penyertaan kaum Muslimat, menunjukkan bahawa mereka bukan hanya pandai menuntut ilmu bahkan memperjuangkan dan cakna dengan rakyat. Tidak salah bagi mereka. Justeru, mungkin kerajaan sedang berada dalam trauma dengan kebangkitan mahasiswa sebagaimana revolusi semenanjung Arab dan kebangkitan mahasiswa pada 1971-1975. Sunnatullah pasti berulang. Inilah yang dikatakan oleh ulama' dahulu. Sejarah bakal berulang jika kita mengetahui akan hukum alam.
  6. Penglibatan peserta BERSIH sangat membanggakan. Cuma segelintir peserta yang sepatutnya tidak diwajibkan hadir seperti pelajar sekolah. Pelajar dan mahasiswa merupakan 2 individu yang berlainan. Bila bergelar seorang mahasiswa, mereka dah dibenarkan untuk bersuara. Pemikiran dan struktur penglibatan mahasiswa dalam keadaan negara berlainan sama sekali dengan prinsip seorang pelajar sekolah. Terutama mereka yang bakal menjalani SPM. Risiko yang dihadapi sangat besar dan memungkinkan mereka dibuang sekolah. Bukan kita tidak mahu pelajar berjuang dalam sistem demokrasi, tapi haruslah menggunakan method yang sewajarnya.



[4]. Alhamdulillah dan Innalillah kepada Allahyarham Pak cik Baharudin yang meninggal masa perhimpunan tersebut. Ya Allah, engkau telah memilihnya sebagai seorang yang mati dalam keadaan yang mulia disisi Mu. Mati dalam keadaan menegakkan kebenaran kepada pemimpin. Semoga rohnya bersama para syuhada.



[5]. Aku sempat mengakses internet mencari maklumat yang berkaitan dengan BERSIH. Aku mencari dari pelbagai sumber. Juga sempat menganalisis keadaan mengikut ilmu yang ada. Coretan ini hanya sekadar pendapat orang awam. Semoga bermanfaat... InsyaALlah.. Wallahualam..




2 comments:

  1. nk rempit xsempat la bro.. jauh tu dari terengganu ke kl naik motor.. lain la kalu tau awal2 hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...